عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

"اینستکس" همان برنامه‌ی تحقیر آمیز نفت در برابر غذا و داروی سازمان ملل است

نماینده مجلس گفت: اروپا اجرای برنامه‌ی نفت در برابر غذا و دارو را به پذیرش یک سری از تعهدات توسط ایران مشروط کرده است. یعنی ابتدا ایران باید معاهده‌ی FATF را به طور کامل اجرا کند و بر سر قدرت دفاعی موشکی خود مذاکره کند. متاسفانه این دوشرط مصداق بارز دخالت در امور داخلی و امنیتی ایران است

سید تقی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سراج24 در رابطه با موضوع سازوکار مالی تجاری بین ایران و اروپا موسوم به E3 گفت: پیش از این قرار بود اروپا براساس توافق برجام یک‌سری از تعهدات مالی که پذیرفته است را انجام دهد اما متاسفانه پس از خروج امریکا از برجام این تعهدات انجام نشدند. از سوی دیگر طبق برجام قرار بود تحریم‌های مربوط به هسته‌ای برداشته شوند که این موضوع نیز نادیده گرفته شد؛ لذا پس از چند ماه قرار شد سازوکار مالی مستقلی بین اروپا و ایران برقرار شود. متاسفانه تعیین قواعد این سازوکار نیز چندین ماه به طول انجامید و حالا که جزئیاتی از این سیستم مالی منتشر شده، نشان دهنده‌ی این است خواسته‌ها و منافع ایران در آن نادیده گرفته شده است.

نماینده‌ی مردم خوی اظهارداشت: قرار بود این سیستم یک کانال مالی بین ایران و اروپا باشد تا بدون نگرانی از کارشکنی‌های امریکا تبادلات مالی بین شرکت‌های ایرانی و اروپایی صورت پذیرد ولی در مدل پیشنهادی اروپا قرار است برنامه‌ای شبیه به برنامه غذا و داروی سازمان ملل برای کشورهای جنگ زده اجرا شود. البته گفته شده است که در این سازوکار امکان تامین قطعات و ماشین آلات صنعتی برای ایران وجود دارد ولی باتوجه به ترس شرکت‌های اروپایی از تحریم‌های امریکا بعید به نظر می‌رسد که این بخش از توافق عملیاتی باشد.

وی در خصوص شروط توهین آمیز اروپا برای این سازوکار مالی گفت: اروپا اجرای همین برنامه‌ی نفت در برابر غذا و دارو را به پذیرش یک سری از تعهدات توسط ایران مشروط کرده است. یعنی ابتدا ایران باید معاهده‌ی FATF را به طور کامل اجرا کند و بر سر قدرت دفاعی موشکی خود مذاکره کند. این دوشرط مصداق بارز دخالت در امور داخلی ایران است. جدای از این‌که اروپا تضمینی بابت تدام این سازوکارمالی نمی‌دهد ولی عضویت ایران در FATF و مذاکره برسر موضوع موشکی یک بحث دائمی است. ایران به کانال مالی و پولی بازار آزاد دسترسی نخواهد داشت و عملا ایران مشتری کاهالایی خواهد بود که اروپایی‌ها مشخص می‌کنند. به این دلیل است که رهبری دائما درباره‌ی بدعهدی غربی‌ها به مسئولان هشدار می‌دهند اما بازهم شاهد اعتماد بی‌حاصل مسئولان به طرف غربی هستیم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

در جامعه کارگری نخبگانی داریم که مورد بی توجهی قرار می‌گیرند

پیام تبریک رئیس‌جمهور درپی قهرمانی غرورانگیز تیم ملی فوتسال در آسیا

توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند